woensdag 7 september 2011

Webshopgeneratie

20% van de verkopen van artikelen worden tegenwoordig verkocht in webshops. Dit is echt een hele hoop als je het vergelijkt met een aantal jaar geleden. Dit is natuurlijk wel leuk en aardig maar vele winkels lijden hieronder. Winkels waaronder elektronica winkels zoals de Expert waar ik een bijbaantje heb naast mijn studie. Ik verwacht dat de verkoop van elektronica via webshops alleen maar meer word in de toekomst. Ik bedoel: Waarom zou je je nest uit komen om naar de lokale BCC of Expert lopen als je het via je laptopje goedkoper via internet kan bestellen? Plus, het wordt ook nog eens thuisbezorgd. Ideaal toch? Het nadeel van via internet bestellen is dat het wat minder betrouwbaar is. Ook is het zo dat: Stel je moet een product laten repareren onder garantie ben je hem lang kwijt en moet je extra betalen voor de verzendkosten. ook voor installatiehulp en tips kan je vaak niet goed bij een webshop terecht.

Als ik een TV verkoop, wordt de TV voor het zelfde geld thuisbezorgd, geïnstalleerd, zenders ingesteld en nemen we de oude TV mee om te laten recyclen. Ook worden eventuele benodigdheden (kabeltjes, cable-eaters, etc) kosteloos erbij geleverd en wordt er uitgelegd hoe het apparaat precies werkt. Stel vind u hem na uitproberen toch te groot of te klein, hebben wij een omruil garantie waarbij de TV bij 1 week na aankoop kan worden omgeruild voor een ander, geheel kosteloos! We komen de TV halen en, bijvoorbeeld, een grotere TV brengen en ook weer aansluiten. Een webshop levert deze bezorg service vaak niet. En zo wel, komen er extra kosten bij.

De winkels zoals Expert, BCC en de Harense Smid moeten het steeds meer en meer hebben van de wat oudere generatie. De generatie die behoefte heeft aan een uitleg over de TV en hoe hij precies werkt, die behoefte heeft aan dat de TV met een beugeltje aan de muur wordt bevestigd door de bezorg service van de desbetreffende winkel. De wat oudere generatie zoals de 50plussers hechten veel meer waarde aan deskundig advies en extra hulp. Ze betalen met liefde 25 euro voor een servicebezoekje om de tv zendertjes op goede volgorde te zetten.

Het grote probleem hier is dat men steeds slimmer word. De generatie van 18 tot 35 weet precies hoe je het schroefje in de voet van de tv moet draaien en hoe de TV werkt. Ze weten precies hoe je de TV kan aanmelden op je draadloos netwerk, hoe je je blue-ray speler moet koppelen aan de TV en hoe je de zenders moet zoeken. Die generatie is hiermee opgegroeid en over 10 jaar weet iedereen van 18 tot 45 het. en over 25, iedereen van 18 tot 60. Mensen van deze generatie zijn opgegroeid met video games, computers, tv en andere moderne technologieën. Ze willen liever 50 euro korting op een TV van 1000 euro in plaats van dat ze de installatie- en thuisbezorgservice krijgen. Ze komen de TV ophalen met het bestelbusje van de buurman en installeren hem na het avond eten lekker zelf! Die extra benodigde kabeltjes bestellen we wel via een webshop want als je het voor 5 uur besteld, liggen ze morgen op de deurmat.

En het wordt met de dag groter. Kinderen rond de 10-12 jaar spelen met hun vriendjes multiplayer games op hun console. Kinderen van 14 spelen online rollenspellen met miljoenen anderen en maken een Hyves account aan. De tieners van 16 bouwen met gemak hun eigen computertje en downloaden gratis films, muziek en games via het internet. Nu kan ik je vertellen dat ik een vroege vogel was met dit soort technologieën. en ook ik was er mee bezig toen ik die leeftijd was. Het verschil met toen ik 14 was is echter dat ik een van de weinige was. Nu ben je een van de weinige als je dit soort nieuwe technologieën niet gebruikt.

Steeds meer elektronica zaakjes gaan failliet. Een voorbeeld is elektronica concern "It's" of sommige kleinere expertwinkeltjes in de dorpjes en kleine steden. Ik voorspel dat door deze nieuwe generatie er veel meer zullen volgen.

Door Sven Boudewijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten