woensdag 14 september 2011

Fucking smartphones

Vroegah had iedereen een vette Nokia. En toen kwam ik, Sven Boudewijn met een fucking QTEK smartphone. Iedereen in mijn klas hing aan me lip toen ik vertelde dat ik programmaatjes er op kon installeren en echte Microsoft Word documentjes op kon maken. Mijn Qtek QWERTY smartphone had Windows Mobile software en diende als een soort van mini computertje. Iedereen vond het geweldig wat mijn telefoon allemaal kon. Waarom? Niemand had zo iets. Iedereen had nog een simpele Samsung slider of een Nokia 3310, yeah! dat was gewoon standaard. Je kon lekker sms’en, bellen en snake spelen. Ideaal toch. Maar goed, mijn telefoon was gewoon de bom. Ik kon gewoon het spelletje Doom instaleren op mijn Qtek. Niemand had dit. Het was gewoon cool, ik was gewoon cool. maar nu...........

het begon 3 jaar geleden of zo iets. De zogenaamde Smartphone generatie. Qtek veranderde in HTC en ging zich meer en meer richten op de commerciële kant van de mobieltjes. Wacht, sorry geen mobieltjes, dat klinkt zo niet-modern-Nederlands. Voor het gemak zodat iedereen het snapt noemen we het eventjes heel modern: “phones”. Anyhow, Laten we het even de "Samsung-LG-kant" noemen in plaats van de commerciële kant. Lekkere goedkopere toestelletjes die het zelfde konden als die dure-600-euro-kostende-smartphones.

En dan kreeg je die Apple meuk uit Amerika. Kort daarop: De Apple-fanboys, mensen die een Iphone hadden waren van een bepaalde club, de Iphone bezitters club dus. Trouwens, Ik zeik wel op die Apple boys maar ze hebben anno 2011 wel de halve markt overgenomen. En als de telefoon van de concurrent maar een beetje op die van hun lijkt beginnen ze te gooien met rechtszaken en schreeuwen om gerechtigheid. Actueel resultaat: de nieuwe Samsung Galaxy SII en de Tab mogen in sommige landen niet verkocht worden. Nou is die Tablet PC (Galaxy tab) niet waar ik over zeur op dit moment maar dat moment komt nog wel. SOON. Toch heb ik het gevoel dat bepaalde Apple mensen zich differentiëren van de rest omdat ze een appletje hebben. Niet iedereen want het is trouwens gewoon een goede state of the art telefoon, maar die stomme bevolkingsgroep van Appleboys. Het is trouwens niet echt een bepaalde soort groep. Het is eerder dat bepaalde cultuurgroepen (lees: kakkers, alto’s, whatever) zich fantastisch voelen met zo’n apple.

Maar goed, iedereen kon alles wat ik vroeger met mijn Qtek QWERTY toestel kon. En toen kwamen die applicaties, ook wel gerestyled in "Apps". Je hoefde niet meer je telefoon via mini USB aan je PC te koppelen om nieuwe programma’s erop te plakken. Nee Gewoon lekker door middel van de WIFI verbinding die leuke "Apps" downloaden via de market. En dat is een soort markt waar je die apps kan kopen of gratis kunt downloaden. De smartphone is niet meer uit het straatbeeld en studenten leven weg te denken. En het is zo fucking snel gegaan. 2 jaar geleden begon ik met studeren (lees: proberen) en toen was dat nog niet zo overkill als nu. Toen zag je af en toe een dure smartphone ertussen zitten. Maar nu loopt iedereen met de nieuwste Iphone, de duurste Samsung en de meest luxe HTC. Kosten? 500-600 euro.

Maar het grappige is ook dat je eerst niemand ermee ziet behalve dan die business flippo’s en nu zie je iedereen, gewoon iedere student met zo’n geavanceerde Smartphone waar ze mee what's appen en Angry birds op spelen. Iemand wel eens van synchroniseren van outlook gehoord? NO! De helft van die luxe functies worden niet eens gebruikt. Het is gewoon pure luxe. En als je hem 1 maand heb is hij alweer oud want dan is er een nieuwe Samsung uit die een 0,1 inch groter schermpje heeft, een tikkie krachtigere processor en een Android 2.3 besturingssoftware in plaats van Android 2.2.

Door Sven Boudewijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten